Lady är halt :(

Tar tillbaka ALLT jag skrev igår.
För det finns nämligen en anledning till Lady stannade igår. Tar allt från början.
 
Åkte till tävlingen som vanligt, Lady va jättepigg och bara sprang på transporten. Tyckte det skulle bli superkul att åka iväg.
Det är ju alltid samma rutiner på tävling ni vet. Efter vi gått banan o kollat på alla b ponnysar så gick vi och tog ut Lady. Startade bland de sista i min klass, så det va ingen brådska. Red fram Lady som vanligt. Hon va jättefin.
På framhoppningen slog hon i räcket första gången. Jag tänkte såklart inte mer på det, utan hoppade fram henne som vanligt. Tänkte inte förrän nu efteråt, att hon hoppade väldigt konstigt. Hur högt som hest, för hon ville inte slå i igen. Seg och konstig var hon.
 
När vi skrittade in mot banan såg vi att hon fått ett öppet sår när hon slog i hindret. På höger (eller om d nu va vänster) fram. Men hon visade INGA tecken på att hon hade ont.
 
Men inne på banan kände jag inte igen min ponny. Det va sjuukt låga hinder. Lady va helt knäpp. RUSADE runt i ridhuset, men tvärnitade på hindren. Så har hon aldrig någonsin gjort med mig och jag kände verkligen inte igen henne.
Och det GICK inte att få över henne. Liksom, inte ens Lady i sina värsta dagar är så dum när hindren är så låga.
Då GÅR det liksom att pressa runt henne. Men det här var omöjligt.
jag va jätteledsen och besviken. Hon visade inga tecken på att hon hade ont, och vi har ju så mycket stopp i vårat förflutna - så jag tänkte inte tanken.
 
Samma visa nästa klass. Hoppade på framhoppningen, men lite skumt. Samma konstiga beteende inne på banan.
Jag va så himla ledsen o arg verkligen. Trodde aldrig det skulle bli så.
 
 
Idag när Kajsa fodrade hästarna o släppte ut så var Lady halt. Svullen där hon trampat sig och haltade.
Altså var det därför hon stannade. Självklart var det så. Att jag inte ens tänkt på det liksom?
Men ska ut till min älskling och ta hand om henne nu. Nu ska hon bli frisk.
 
En del av mig är glad o lättad, att det va därför hon stannade. En del av mig är jätteledsen över att hon är halt. Hon har aldrig vart det i hela sitt liv (förutom att hon bröt ett ben, men det togs väckoch hon kom igång jättefort igen), hon är en så robust ponny, fast det inte syns. Hon har otroligt starka ben och är bra på att ta hand om sig.
Men nu är det mycket hårt ute och hon blir ju kall så fort hon står stilla. Klart hästar skadar sig lättare såhär års.
 
Nu ska hon bli frisk o sen tar vi nya tag!
 
 
/tuva

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0